Dinsdag 25 juni
Volgens mij hebben we nog nooit zo’n warme bijeenkomst gehad als afgelopen dinsdag, dus we hadden eigenlijk geen bezoekers verwacht.

We kregen toch nog 11 bezoekers met 11 te repareren spullen, waaronder 3 stofzuigers = 2 gerepareerd. Ook lukte 1 ventilator, lamp, strijkijzer, ketting, koffiezetmachine, cd speler. Kookwekker en TVtje met ingebouwde DCD speler lukten niet.

Jaap bracht nog een Tshirt mee en Makien een badpak voor Willy de naaister, wat ingekort kon worden.

Verder bracht Makien een horloge met batterij mee en een scheerapparaat, wat ook gelukt is.

Totaal 15 reparaties waarvan er dus 12 stuks gelukt zijn.

Willy heeft zelf nog gordijnen zitten naaien, we hadden best een productieve warme middag.

Het bestuur heeft op taart getrakteerd voor de vakantiesluiting.

 

Zaterdag 8 juni

Veel regen en Peije Dei was er waarschijnlijk de reden van dat het Repair Café Drachten niet druk bezocht werd.

We kregen 13 bezoekers met 15 voorwerpen waarvan er 10 in ieder gerepareerd konden worden.

5 koffiezetapparaten, (waarvan Cees eentje mee naar huis heeft genomen om na te kijken), 2 stofzuigers, cd speler, robot maaier, isoleerkan, waterkoker, oplader schroefboormachine, laptop en 2 naaiklussen.

Er waren 2 personen geweest voor de poppendokter, maar die heb ik het telefoonnr. van Jan gegeven, omdat hij zo lang niet aanwezig zal zijn.

 

Dinsdag 28 mei

Het was weer een rustig middagje in de Kouwe, we waren met 10 personen:.

Er kwamen 11 bezoekers met 12 reparaties. Een Phillips stofzuiger uit elkaar krijgen was een hele klus, maar hij is gerepareerd. Johannes had ook een moeilijke klus met een display van een hometrainer. Een CD speler is door Ate mee naar huis genomen. In ieder geval zijn er 7 reparaties gelukt, de CD speler is nog niet bekend. Willy had best een drukte met naaiklusjes, haar vaste klant was er ook weer. Daar het rustig was zijn we eerder aan het opruimen geslagen, toen er toch nog een Senseoklant kwam, die is blij weer naar huis gegaan nadat Willem er een magneetje in heeft kunnen zetten.

 

Zaterdag 11 mei

Het was een rustige middag, we konden het heel goed aan
Willem heeft gereden met het gereedschap waarvoor onze dank.
We hebben 15 bezoekers gehad met 16 voorwerpen, waarvan er 11 zijn gelukt.
Willem had een stofzuiger mee naar huis genomen en belde s’avonds al dat die gerepareerd was. Dus hij heeft deze mevrouw heel blij gemaakt volgens mij.
Ook heeft hij in beeld kunnen brengen hoe dit model weer in elkaar gezet kon worden.

 

Gebrek aan reparatiekennis belemmert circulaire economie

Veel kapotte voorwerpen zijn relatief eenvoudig te repareren. Maar veel mensen hebben zo weinig reparatiekennis dat hun dat toch niet zelfstandig lukt. Dat is een van de conclusies die Repair Café International trekt uit de analyse van bijna 8.000 reparaties.

Repair Café International analyseerde de gegevens die in 2018 werden ingevoerd in de RepairMonitor, de online tool waarmee vrijwilligers van Repair Cafés hun reparatiegegevens verzamelen. Het ging om data van 34 Repair Cafés in Nederland, de VS, Engeland en Australië.

Schoonmaken, ontkalken en smeren
Van alle reparaties was 65% succesvol. In veel gevallen bleken voorwerpen niet echt kapot te zijn, maar vooral onderhoud nodig te hebben. Simpele handelingen zoals schoonmaken, ontkalken of smeren waren vaak al voldoende om een product weer te laten functioneren. Dat mensen hiervoor naar een Repair Café komen, bewijst volgens de auteurs van het rapport het gebrek aan reparatiekennis in de samenleving.

“Ook zijn veel mensen zich er onvoldoende van bewust dat onderhoud erbij hoort; ze ervaren dat niet meer als een vanzelfsprekende taak die je thuis uitvoert, als onderdeel van het dagelijks leven”, reageert Martine Postma, directeur van Repair Café International.

https://repaircafe.org/wp-content/uploads/2017/10/image-2017-10-30-3-300x300.jpg

Repareren terug in de klas
Dat moet volgens de stichting dringend veranderen. Postma: “Nederland wil een circulaire economie worden. Daar hoort bij dat repareren en goed voor je spullen zorgen normale activiteiten zijn. Onze vrijwilligers nemen het graag op zich om buurtgenoten de basishandelingen van repareren te laten zien. Maar de echte verandering komt wanneer ook in het onderwijs het leren van reparatievaardigheden weer een plaats krijgt.”

Robuuster ontwerp kan problemen voorkomen
Repair Café International constateert uit de analyse van de RepairMonitor ook dat veel problemen voorkomen hadden kunnen worden met robuuster ontwerp van vooral elektrische apparaten. Deze worden naar het Repair Café gebracht met draadbreuken, versleten tandwielen, kapotte schakelaars en knoppen, verminderde accucapaciteit etc. “Deze onderdelen zijn vaak niet zodanig geproduceerd dat ze regulier langdurig gebruik kunnen verdragen”, staat in het rapport.

Populaire producten en merken
Het product waarmee mensen het vaakst naar het Repair Café komen, was in 2018 het koffieapparaat. Ook stofzuigers, fietsen, lampen, broeken, naaimachines, klokken, jassen, strijkijzers en laptops kom je daar vaak tegen. De populairste merken in de RepairMonitor 2018 zijn Philips, Sony, Bosch, Tefal, Samsung, Miele, HP, Nespresso, Gazelle en Braun.

https://repaircafe.org/wp-content/uploads/2019/04/repair-moinitor-2019-meest-aangeboden-nl.png

Met dank overgenomen repair Cafe Nederland

 

Zaterdag 13 april

Door ziekte en familie-omstandigheden waren wij deze middag niet voltallig.
Gelukkig hebben we het goed kunnen handelen met een kleine groep, het was niet al te druk en alles kwam goed na elkaar.
Er zijn 26 bezoekers geweest met 26 te repareren spullen, waarvan er 17 goed gelukt zijn. Er waren langdurige reparaties bij en er was veel naaiwerk;  7 koffieapparaten, 1 blender, 2 lampen, 3 stofzuigers en veel meer………
Dus al bij al een prima middag geweest met veel prettige, ontspannend en komische momenten.

 

Dinsdag 26 maart

Het was een rustige middag, 14 personen zijn geweest met 17 apparaten waarvan 13 gelukt!!

Fototgraaf G. van der Meer

Niet het volledige Team Repair Café Drachten

   

Fotograaf G. van der Meer

Zaterdag 9 maart

Er was weinig volk in Drachten. Jammer voor de bibliotheek en en bij het repaircafé.
Er zijn 20 bezoekers geweest met 30 voorwerpen, waarvan er 20 gelukt zijn en twee zijn mee naar huis genomen.

Drie klanten zijn geweest voor de schoonmaakbeurt; mobiel 2x, i-pad 2x, laptop 1x.

Mariska en Rob brengen hun schoonmaakspullen elke zaterdag voortaan mee voor het geval dat er nog meer schoon te maken valt.  

Dinsdag 19 februari

Het is een rustige dinsdag geweest, waarschijnlijk ook door de voorjaarsvakantie? 

17 bezoekers zijn geweest met 19 te repareren spullen, waarvan er 10 gelukt zijn. Een elektrische nietmachine is mee naar Jaap om na te kijken en Willem heeft 2 videorecorders meegenomen. Wat we bijzonder jammer vinden is dat Majid afscheid kwam nemen, daar hij gisteravond al naar het Budel AZC moest verhuizen. Ik moest jullie allemaal hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking met hem. Hij was een goede werker en een fijn persoon, we zullen hem missen.

Zaterdag 9 februari

Het is ons goed bevallen om het RCD nu boven in de Bibliotheek te organiseren in de activiteitenruimte.

We hoefden niet te sjouwen met de tafels en stoelen, wel natuurlijk om het gereedschap naar boven te brengen, gelukkig met de lift.

De bezoekers hadden er ook geen problemen mee, we kregen 28 bezoekers met 34 te repareren spullen; 4 apparaten zijn door de vrijwilligers mee naar huis genomen om verder na te kijken en 24 spullen zijn gelukt.

Ook zit er al een paar weken Ate van der Wijk naast Johannes, hij helpt hem; hij is elektronica monteur van TV, radio, video, schotel installaties.. 

Mariska geeft aan dat ze volgende maand 9 maart wil zorgen met Rob om schoonmaakbeurten te geven aan telefoon, tablet, laptop aan de buitenkant, en van PC en/of desktop de binnenkant. Ik zal het doorgeven aan de kranten. Ze heeft er al materiaal voor in huis en de spuitbussen hebben we ook.

Dinsdag 29 januari 

Het Repair Café mocht in de Kouwe 14 bezoekers ontvangen met 21 reparaties, waarvan er 13 zijn gelukt. 

O.a.6 stofzuigers, 3 naaimachines, 2 radio’s, 1 CD speler, waterkoker, weegschaal, enz. onder handen genomen.

Journalist/fotograaf van het weekblad Actief kwam met 2 stofzuigers en heeft tijdens de reparaties foto’s van ons gemaakt en wil een stukje in de Actief over ons plaatsen in een van de volgende kranten. Hartstikke leuk en goede reclame voor het Repair Café 

               

Makien volledig verrast met het certificaat:

“voor het uitstekende werk als gastvrouw en regeltante voor het Repair Café Drachten.

Toegekend door de vereniging van het Nederlands Regeltante Genootschap. Dit alles bekeken door de examen commissie onder leiding van Ing. Wiebe Goedhart” (Alias van Willem)

Grote hilariteit natuurlijk, want Makien is nu de 3e in de rij van certificaten: Auke voor naaimachines en Jaap voor strijkijzers. Ontzettend bedankt Willem, reuze leuk idee van je en met plezier in ontvangst genomen door Makien.

     

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Project  “Aan de Slag”

Donderdag 16 januari
Vrijwilligerswerk is belangrijk voor azc-bewoners. Ze leren de taal, hebben een zinvolle dagbesteding en bouwen een netwerk op. Een van de projecten om vrijwilligerswerk te doen is Aan de Slag, een initiatief van COA en Pharos. 
Het vrijwilligerswerk is heel divers. Meestal werken de vrijwilligers uit het azc samen met Nederlandse vrijwilligers om anderen te helpen. Het gaat bijvoorbeeld om wandelen met ouderen, koken in buurthuizen, bomen snoeien, voetbalwedstrijden organiseren en water uitdelen tijdens hardloopevenementen.
Aan de Slag biedt een prachtige manier om zo snel mogelijk aan de Nederlandse maatschappij te snuffelen.

Repair Café Drachten geeft azc-bewoners  ruimte om mee te doen met het repareren van kleine huishoudelijke apparaten.  
Donderdagmiddag werden de deelnemers  van het project  Aan de Slag, in het zonnetje gezet, zo ook onze vrijwilliger. Hij ontving een certicaat en een bos bloemen.

     

Bibliotheek

zaterdag12 januari 2019

We hebben nog nooit zo’n drukke bijeenkomst gehad in de Bibliotheek. Men zat om 12.30 uur al te wachten, daarna droop alles al snel binnen. We hebben stoelen en 1 tafel bij moeten zetten. Nu waren ook alle vrijwilligers aanwezig, dus echt volle bak!! 

In totaal 40 bezoekers met 45 klussen. 24 reparaties zijn gelukt. Er waren moeilijke gevallen bij, vooral veel CD/DVD spelers, platenspeler, videorecorders, radio’s, waarvan veel niet gerepareerd kon worden. Jammer, maar ja, nu weten de mensen zeker dat het onherstelbaar is.

Willem heeft nog een stofzuiger en huisjes met kerstverlichting mee naar huis genomen, de reparaties zijn goed gelukt; vandaag met het slechte weer een mooie klus. Top!

Jan de poppendokter kreeg 5 poppen aangeboden en Marthe de naaister ook een paar klussen. Iedereen had wel wat te doen, hartstikke goed.

 

  

We hadden bezoek van kunstenaar Loes ten Anscher die aan ons heeft uitgelegd wat voor kunstwerken er in de 2 stegen gaan komen met het “Tutsjend Ark” ofwel zoenend gereedschap project. Zie uitleg op www.dwjm.nl of op Facebook en in de BreedUit. Ze had voor bij de koffie koekjesgereedschap gebakken, erg leuk.

Ing. Wouter Gladjanus heeft onze Auke in het zonnetje gezet met een certificaat, uitgereikt voor de 1e naaimachine reparateur van het RCD.

Was echt lachen geblazen, heel leuk gedaan Willem !!!

   

Mariska heeft een leuk idee; ivm de voorjaarsschoonmaak misschien in maart een schoonmaak van IPads e.d. verzorgen?