Veelgestelde vragen

 

Staat uw vraag er niet tussen, stel deze dan via de ‘contact ' in het hoofdmenu.

 

Kan er ook gelast worden?
Ja dat kan alleen niet in de bibliotheek Als er iets te lassen valt kunt u kosteloos iedere 2e zaterdag- en laatste zaterdagmiddag van de maand een voorwerp klein materiaal laten lassen door Henk Wielink, de Kiel 18, Drachten. Mobiel 06 28922283. Vooraf contact opnemen met dhr. Henk Wielink.

 

Komt het wel voor dat jullie van twee kapotte artikelen weer één goed werkend artikel maken?
Soms lukt het ons om van de 2 artikelen (van het zelfde type) weer 1 werkend artikel te maken. Je kunt hierbij denken aan: stofzuigers, koffiezetapparaten etc.Op onze zittingen, 2e en laatste zaterdag van de maand, kun je de artikelen, op foto, bezichtigen.Misschien zit er een artikel voor je bij.

 

Wat neem ik mee voor een reparatie?
Het apparaat dat u meebrengt om te repareren moet schoon en leeg zijn, van buiten en voor zover mogelijk ook van binnen. Bij apparaten met een afstandbediening, voorzien van goede batterijen, uiteraard ook deze afstandbediening en de noodzakelijke snoeren meenemen. In stofzuigers moet een schone stofzak zitten. Textiel: schoon en gewassen.

 

Hoe lang duurt een reparatie bij het Repair Café?
Voor een reparatie kunnen wij geen tijdslimiet aangeven,ieder apparaat heeft zijn tijd nodig de één vraagt meer tijd dan de ander. De streeftijd is afhankelijk van het apparaat en het defect. Ook is deze streeftijd ervoor dat andere bezoekers ook binnen redelijke tijd aan de beurt komen. Als duidelijk is wat de oplossing is zal altijd worden geprobeerd de reparatie af te maken.

 

Kan ik meerdere spullen voor reparatie aanbieden?
Er kan 1 item per keer aangeboden worden. Dit om wachttijden van andere bezoekers te beperken. Wel kan na reparatie, als de tijd dat toelaat of als het minder druk is, een 2e item aangeboden worden maar dan is het weer achter in de rij aansluiten bij de wachtende bezoekers.

 

Ik heb een Senseo die het niet meer goed doet. Kunnen jullie die repareren?
Senseo apparaten zijn bij ons, maar ook landelijk gezien, apparaten die veel worden aangeboden. Wij hebben specifieke kennis in huis m.b.t. de Senseo reparatie. Dus kom gerust langs. Neem wel zaken mee zoals de padhouders, watertank en een of meer pads (als test maken we dan een kopje koffie met het gerepareerde apparaat).

 

Ik heb een apparaat voor Nespresso cupjes die het niet meer goed doet. Kunnen jullie die repareren?
Daar geldt hetzelfde voor als bij Senseo apparaten: deze worden vaak aangeboden. Neem zaken mee zoals de watertank en een of meer cupjes (als test maken we dan een kopje koffie met het gerepareerde apparaat).

 

Kan ik ook met mijn laptop en of printer naar jullie komen?
Laptops kunnen verschillende problemen hebben. In het Repair Café kunnen wij je helpen deze problemen op te lossen! In bijna de helft van de gevallen zijn laptopreparaties in het Repair Café's succesvol. Dat blijkt uit de RepairMonitor, de online tool waarmee Repair Café's hun reparatiegegevens bijhouden.

 

Kan ik langs komen bij het Repair Café voor aanpassingen of reparatie van kleding?
Ja, dat is mogelijk. Het gaat dan om kleine aanpassingen of herstelwerk aan de aangeboden kleding.

 

Zijn er kosten verbonden aan een reparatie bij het Repair Café?
Om de drempel voor bezoekers zo laag mogelijk te houden, zijn de adviezen en hulp van de deskundigen in het Repair Café gratis.
Echter materialen die vernieuwd moeten worden dienen wel betaald te worden. Een vrijwillige bijdrage wordt zeer op prijs gesteld! In het Repair Café staat op de tafel bij de gastvrouw een fooienpot waar tevreden bezoekers hun bijdrage in kunnen doen. Met deze donaties kunnen wij (een deel van) onze kosten betalen.

 

Krijg ik garantie op een reparatie?
Nee. Wij geven geen garantie op reparaties. Wij doen ons uiterste best een reparatie zo goed mogelijk uit te voeren maar kunnen niet garanderen dat het apparaat of kledingstuk niet weer defect zal raken. Na de reparatie wordt wel getest of de reparatie gelukt is.

 

Heeft het Repair Café onderdelen op voorraad?
Wij hebben een beperkte voorraad veel voorkomende kleine onderdelen. Denk hierbij aan stekkers, fittingen, zekeringen, kroonsteentjes,lampjes, batterijen, schroefjes,enz.

 

Ik kan mijn apparaat niet meenemen. Komt de reparateur ook aan huis?
Nee. Wij komen niet aan huis voor een reparatie. Het Repair Café bestaat alleen maar uit vrijwilligers die 2 maal in de maand tijd vrijmaken om u vanuit onze locatie te helpen.

 

Als een apparaat niet meer te repareren is kan ik het dan achterlaten?
Nee. U dient zelf te zorgen voor een juiste afvoer van het defecte apparaat. Soms kan een defect apparaat wel achtergelaten worden als het bruikbare onderdelen heeft voor mogelijk een reparatie aan een soortgelijk apparaat.

 

Kan ik mijn reparatie afgeven en later weer ophalen?
Nee. Het is de bedoeling dat de bezoeker betrokken is bij de reparatie. Ook al is er weinig of geen kennis bij de bezoeker aanwezig. Ervaring leert dat het samen repareren toch heel leerzaam en leuk kan zijn.

 

Mijn stofzuiger stinkt of doet het niet meer. Kan ik daarmee langskomen?
Jazeker, stofzuigers worden regelmatig aangeboden waarbij de stofzuiger stinkt of hij het in zijn geheel niet meer doet. Stinken is vaak het gevolg van niet regelmatig vervangen van de stofzuigerzak en filters. De motor krijgt dan niet genoeg koeling en kan daardoor defect raken. Onze ervaring is dat als de stofzuiger het helemaal niet meer doet, een draadbreuk bij de opwindhaspel of vlak achter de netsteker vaak de oorzaak is. Dit ontstaat doordat de kabel tot aan het einde uit de haspel wordt getrokken of dat men aan het snoer i.p.v. de netsteker trekt. Daardoor worden ze te zwaar belast. Ons advies is dan ook de kabel er niet in zijn geheel uit te trekken maar ca. 1 meter op de haspel te laten zitten en/of de netsteker vast te houden en niet het snoer. Soms heeft de leverancier een plakbandje op de kabel aangebracht tot waar deze uitgerold mag worden (zie ook de handleiding). Een plakbandje is natuurlijk ook zelf aan te brengen. 

Belangrijk:
Wij krijgen regelmatig stofzuigers aangeboden waarbij de stofzuigerzak overvol zit en de filters blijkbaar nog nooit zijn vervangen. U zult begrijpen dat dit uit het oogpunt van hygiëne en gezondheid voor u als gebruiker maar ook voor de reparateurs onwenselijk is. Daarom zullen wij dergelijke apparaten weigeren. Zorg vooraf dat de stofzuigerzak en filters vervangen zijn door nieuwe en wij helpen u graag.

 

Kan ik met mijn rollator ook langskomen bij het Repair Café?
Ja, werkt een rem niet goed of moet er iets worden afgesteld of gerepareerd, u bent altijd van harte welkom. Dan kijken wij wat er direct aan te doen valt of zoeken we een andere oplossing.

 

Een wasautomaat, droger, koelkast laten repareren, is dat mogelijk?
Nee. Dit soort apparaten hebben bepaalde aansluitingen voor water en netspanning nodig om te kunnen functioneren. Deze aansluitingen hebben wij in onze Repair Café locatie niet voorhanden. U zult begrijpen dat de omvang, aansluitingen, gewicht enz. een reparatie binnen de gehanteerde termijn niet mogelijk maakt.

 

Repareren jullie ook magnetrons en combimagnetrons?
Wij zijn terughoudend met reparaties aan magnetrons en combimagnetrons.Tijdens de reparatie is na opening gevaar voor straling voor de reparateurs en omstanders. Ook werken deze apparaten intern met hoge spanningen en dat kan gevaar met zich meebrengen. Aan bepaalde delen doen wij geen reparaties (bijv. de hoogfrequent generator). Een defect aan het verwarmingsdeel, kast , verlichting of beveiliging kan mogelijk wel hersteld worden.

 

Kan ik mijn (koffie)apparaat laten ontkalken?
Een apparaat ontkalken behoort tot het standaard onderhoud dat de gebruiker zelf periodiek dient te doen. Het is belangrijk voor de bedrijfszekerheid en behoud van een apparaat.Voordat u gaat ontkalken lees dan eerst de gebruiksaanwijzing en gebruik het juiste middel. Wij zien vaak apparaten die defect zijn geraakt door onjuist gevolgde procedures of het verkeerde ontkalkingsmiddel. Voor veel apparaten is AZIJN NIET GESCHIKT. Komt u er niet uit, dan helpen we graag.

 

Kunnen jullie alles repareren?
We kunnen veel repareren. Maar niet alles repareren. Er is een aantal factoren die hierbij een rol speelt. Beschikbaarheid van kennis over en ervaring met het apparaat bij onze reparateurs, beschikbare onderdelen en documentatie voor diagnose. Complexheid van het apparaat en de vervangmogelijkheden van onderdelen spelen ook een rol. Bijvoorbeeld, een moderne flatscreen TV bestaat vaak slechts uit een elektronicadeel, een voeding en een scherm. Dit zijn geen zaken waar je zo maar door vervanging van een klein onderdeel een probleem kan oplossen. Een schakelaar, connector of een kabeltje is soms wel te repareren of vervangen.
.
Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen waardoor het lastig is om tot een geslaagde reparatie te komen. Toch lukt het om gemiddeld 65% van de aangeboden spullen wel te repareren. Dus aarzel niet om langs te komen, al is het maar om zeker te weten dat een apparaat niet meer te repareren is. Belangrijk punt: breng uw apparaat of kleding in een normale gebruikstoestand. Aan sterk vervuilde apparaten of kleding kunnen wij helaas niet werken. 
Belangrijk punt: wij hebben niet op elk gebied expertise in huis dus zijn wij voortdurend op zoek naar vrijwilligers om het bestaande team aan te vullen. Ook maken/geven we workshops om de kennis uit te breiden.

 

Ik heb niets te repareren. Kan ik dan toch langs komen bij het Repair Café?
U bent altijd van harte welkom. Geniet van de gezellige sfeer, maak contacten. Als u enige technische kennis heeft, kijk of help dan mee met onze reparateurs.

 

Kan ik als persoon, bedrijf of instelling een donatie doen zonder dat ik
een reparatie heb?

Ja, natuurlijk kan dat! Wij zijn blij met elke donatie van personen, bedrijven of instellingen die het Repair Café initiatief omarmen en waarderen.
Met uw donaties kunnen wij (een deel van) onze kosten betalen. Alvast onze dank